Aan de Kerkstraat wonen ook veel mensen. We willen er in de uitvoering voor zorgen dat het geluidsniveau voor de aanwonenden acceptabel en leefbaar wordt. Dit issue kwam naar boven tijdens de eerste bewonersavond, maar ook op internet en met de klankbordgroep is het uitvoerig besproken. Om dit issue serieus op te pakken is een onafhankelijk verkeerskundig bureau gevraagd onderzoek te doen naar het geluidsniveau en de gevolgen voor het materiaal. In de bijgevoegde memo is te lezen wat daar is uitgekomen.

Op de afbeelding is geïllustreerd hoeveel geluid welk materiaal oplevert. Er is een vergelijking gemaakt tussen de situatie zonder randweg en de toekomstige (huidige) situatie met het openen van de rondweg. In de eerste 2 kolommen is te zien dat het geluidsniveau hoog is en de vergelijking te maken is met het geluid van een normaal gesprek, gelach en zelfs een stofzuiger of föhn.
Kijkend naar de nieuwe situatie ligt het geluidsniveau een stuk lager. Voor asfalt en stille elementenverharding is dit vergelijkbaar met een stil kantoor en voor gebakken klinkers ligt dit een fractie hoger, ergens tussen een stil kantoor en een normaal gesprek. Al met al ligt het geluidsniveau voor alle materialen een stuk lager dan in de situatie zonder randweg.
Een tweede, en hiermee samenhangend issue, is trillingen. Ook willen we zorgen dat de nieuwe weg geen trillingsoverlast gaat veroorzaken voor omwonenden. In het vervolg gaan we deskundigheid inzetten om samen te zoeken naar de beste oplossing die recht doet aan het woonmilieu voor aanwonenden als aan de wens om een dorpse sfeer te realiseren. Puur geredeneerd vanuit de dorpse sfeer vinden we dat een elementenverharding het beste past bij de sfeer van een dorpskern. Een elementenverharding zorgt bovendien minder sterk voor een verkeersuitstraling, waardoor de ruimte minder verkeersaantrekkend is en de rijsnelheid lager wordt.
Samen met bewoners van Haps, aanwonenden en experts zullen we zorgen voor een passende en leefbare situatie.
Terug naar de kaart