Naar aanleiding van de reacties op de bewonersavond en de website is er, naast de variant met gemengd verkeer, ook een variant waar het verkeer gescheiden wordt. De wens is geuit om het fietsverkeer te scheiden van het autoverkeer. Dit is technisch mogelijk binnen het concept van de Hapse stapjes. De auto krijgt in dit model een eigen rijbaan en daarlangs komt aan beide zijden een gescheiden fietspad met stoep.
Echter zijn er een aantal redenen waarom deze optie minder logisch is:
- Door de scheiding van gebruikers is er minder ruimte voor een stoep en groen. De rijbaan moet in verband met het aanwezige landbouw- en vrachtverkeer alsnog een bepaalde breedte krijgen.
- De auto heeft de (brede) rijbaan voor zichzelf en dit zorgt voor een flinke toename van de snelheid. Dit komt de veiligheid niet ten goede.
- De uitstraling van dit gescheiden profiel zorgt minder voor een dorpse sfeer en in plaats daarvan wordt een sfeer gecreëerd waar hard rijden uitgenodigd wordt.
Dit model is, net als het andere model, voorgelegd aan een onafhankelijk verkeerskundig bureau en is om bovengenoemde redenen minder ver uitgewerkt. Echter, omdat dit issue in de vorige ronde duidelijk geagendeerd is, willen we via de website de wenselijkheid van deze oplossing met u bediscussiëren.

Terug naar de kaart