Praat mee...

3A. Groen in Haps

Ons dorpshart is nu erg stenig. Dat is logisch met zoveel verkeer. Toch staan er op een aantal plekken mooie grote bomen en zijn er verschillende groene voortuinen.

 

Haps kan nog een stuk groener worden. Er is best wel wat ruimte om Haps groener te maken. Het zal daardoor aantrekkelijker worden voor de inwoners, maar ook voor bezoekers die naar ons dorp komen. Dat ‘groener maken’ kan op verschillende manieren:

  • We denken dat het aantrekkelijk is als de entrees (waar best wel wat ruimte aanwezig is) flink groen gemaakt worden. Dit kan door een aantal grote bomen toe te voegen.
  • Meer centraal in het dorp kunnen we ons twee benaderingen voorstellen om het dorp groener te maken.
    Benadering 1: de weg zo veel mogelijk te laten begeleiden door een brede haag met af en toe een boom. Door de haag wordt de lijn van de weg mooi begeleid, maar tegelijkertijd is het een formele scheiding tussen auto/fietser en voetganger.
    Benadering 2: grote bomen langs de weg. Niet in de vorm van een laan, maar juist losjes verspreid. Eigenlijk net zoals de bomen er nu staan, maar dan wat meer. Zo komen de bestaande bomen ook goed tot hun recht.

 

Discussie: Ziet u Haps ook graag groener worden? Welke benadering past volgens u het best?

 

 

Deel

Reacties

  • Nu staan er flink wat grote bomen die links en rechts door hun wortels voor bulten en kuilen zorgen. Kijken of daar iets mee gedaan kan worden of vervangen door meer en dan kleinere bomen zodat het aangezicht in zijn geheel wat groener wordt en een vriendelijkere uitstraling krijgt.
    30-12-2017 22:21:23
  • hoi, een hegje tussen rijbaan en fietspad lijkt een mooie groene optie, maar dan mag die maar 40 centimeter hoog zijn, net vóór een snoeibeurt. kinderen die net kunnen lopen, zijn namelijk niet zo groot en er zijn ook nog ligfietsen (zo'n gele banaan die wel eens langs komt flitsen) die je anders makkelijk over het hoofd ziet als je af wilt slaan en ook kunnen zij dan de knipperlichten van een auto waarschijnlijk niet zien. ook moet je bij al het groen denken aan het onderhoud en het budget daarvoor. een verplaatsbare plantenbak zou je mooi kunnen gebruiken als verkeersremmer (en aan de kant zetten voor bijvoorbeeld de carnavalsoptocht) mocht iemand er dan tegenaan rijden, hoef je hem alleen een stukje terug te schuiven.
    29-12-2017 13:50:54
  • Persoonlijk zie ik liever de grote bomen welke er nu staan verdwijnen en plaats maken voor kleine nieuwe bomen. Misschien nog een haagje, tussen een eventueel fiets\wandel pad als afscheiding tussen de rijbanen.
    28-12-2017 13:20:45
  • Mijn vraag is, als Haps groener wordt wordt het budget voor de het groenonderhoud in Haps door gemeente Cuijk dan ook aangepast? Daar zal toch meer geld voor uitgetrokken moeten worden want het is echt nu al soms dramatisch hoe alles wordt bijgehouden. Hoe moet het dan als er nog mee bij komt. Lijkt me wel rieel om daar ook antwoord op te hebben voor we van alles er neer zetten wat onderhoud behoeft.
    27-12-2017 22:02:32
  • Haps mag idd wat groener worden, maar hopelijk wordt het dan ook beter bijgehouden door de gemeente, heb in de herfst nogal wat overlast van omliggende bomen die ineens al het blad verliezen. Verhoging van fietspaden of voetgangerspaden zou ik niet voor kiezen, vaak worden deze over het hoofd gezien en levert de nodige valpartijen op, daarom shared spaces icm gekleurde stroken.
    27-12-2017 17:35:05
  • De tweede benadering biedt naar onze mening meer een 'open karakter' voor ons dorp. Misschien moet je ervan uitgaan dat het niet persé een 30 km hoofdweg hoeft te worden als je de weg maar gescheiden houdt van de wat hoger gelegen fiets- en voetpaden. Verder kan je dan met perken met een haag, bomen of anders groen zo construeren dat je één rijrichting laat stoppen om de andere rijrichting voor te laten gaan, en dit afwisselen voor beide weghelften. Enerzijds méér groen in Haps en andererzijds een mooie verkeersremmende maatregel! Voorbeeld is weer de toegangsweg naar het centrum van Overloon komende van de A73.
    24-12-2017 14:55:03
  • Ben het met Sven Robins eens, optie 2 is veel meer open. Agrarisch verkeer lijkt mij overigens ondergeschikt aan de verblijfsfunctie die we willen creëren. Verder zou ik mogelijkheden onderzoeken om op pleinen e.d. meer groen toe te passen.
    12-12-2017 23:04:38
  • Naar mijn mening is benadering 2 een wenselijk ‘open’ dorpsbeeld. Een benadering volgens optie 1 met hagen sluit naar mijn mening het dorp af, waardoor je alsnog een scheiding krijgt tussen West en Oost. Naar mijn mening is juist een open en overzichtelijk centrum het doel van deze herinrichting. Door dit open karakter en de 30 kilometerzone kan iedere weggebruiker elkaar zien. Bijvoorbeeld parkeren tussen bomen in plaats van hagen. Daarnaast zie ik het praktische nut van de hagen niet in; hoe bijvoorbeeld agrarisch verkeer door het dorp te begeleiden langs de hagen?
    10-12-2017 13:41:22
  • Beste Kristel, dank voor je reactie. Kun je uitleggen waarom optie 1 je veiliger lijkt. We gaan er vanuit dat de fiets een fietsstrook heeft die meeloopt met de auto. Ze delen dus als het ware de ruimte.
    8-12-2017 17:40:39
  • Optie 1. Is gelijk ook veiliger voor de fietsers aangezien ze regelmatig nu te laat worden gezien zodat de automobilist vol in de remmen moet. Er wordt gewoon niet goed gekeken nu.
    7-12-2017 20:17:45

Plaats een reactie