Praat mee...

4C. Parkeren

1parkeren

In de bestaande situatie wordt er op verschillende plekken geparkeerd. Bij de bakker, bij Vivendi, op het Kerkplein en op de Beerseweg (zie volgend thema). Er zijn geen grote parkeerproblemen, maar bij een activiteit in de Stappert kan het druk zijn en wordt er ‘wild’ geparkeerd.

 

Als we het Kerkplein multifunctioneler gaan inrichten (dus niet puur als parkeerplaats) dan zijn er (op momenten dat er geen evenementen op het plein zijn) ruim voldoende parkeerplaatsen.

Door een versmalling van de Kerkstraat wordt het onmogelijk om op de rijbaan te parkeren, waar nodig kunnen een aantal langsparkeerplaatsen komen. We streven er in ieder geval naar om het huidige aantal parkeerplaatsen te behouden.

 

Discussie: Bent u het hiermee eens? Waarom wel of waarom niet?

 

Deel

Reacties

  • Ik zou het begin van Beerseweg graag ingericht als verblijfsgebied, Geen weg en stoepen en parkeerplaatsen, maar veel meer een gemengd gebruiksgebied. Verhoog de weg of verlaag de stoepen. Maak suggestievakken voor parkeren langs de Beerseweg. We wonen langs de Beerseweg. De parkeerdruk komt inmiddels vooral van vaste bewoners die twee of meer auto's hebben. Bij evenementen komt er nog een en ander bij. De huidige vaste vakken vind ik lelijk en weinig effectief. Waar normaal wel vijf auto's kunnen staan staan er nu twee of hooguit drie. het maakt mij niet uit of er een auto voor onze deur staat. We hebben er zelf ook twee. Die moeten tenslotte ook ergens in de straat staan. Door de stoepen en de parkeervakken weg te halen onstaat er veel meer beschikbare ruimte. Maak optisch een slinger in de Beerseweg om de snelheid uit het autoverkeer te halen. En een belangrijk voordeel van veel geparkeerde auto's is de toegenomen verkeersveiligheid. Het lijkt niet logisch. Maar als er geen of weinig auto's geparkeerd staan wordt er veel langzamer door de Beerseweg gereden. Nu is het een verraderlijke weg waar geregeld veel te hard wordt gereden. een gevaarlijke weg voor kinderen, maar ook voor ouderen, die vanwege de rommelige en gevaarlijke trotoirs over de straat wandelen.
    16-1-2018 8:44:18
  • Er zijn best voldoende parkeerplaatsen. Vaak zijn het de mensen zelf die bijna ergens binnen willen parkeren en niet meer bereid zijn een stukje te lopen. Voor vele zou het uitzicht voor de woning ontsieren als er parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Geen voorstanders dus.
    30-12-2017 22:15:09
  • Ook ik ben in verband de verkeersveiligheid geen voorstander van parkeren langs de Kerkstraat. Het enige parkeer probleem wat er speelt is rond de sporthal, ik denk dat het Kerkplein daar een uitkomst in kan zijn.
    28-12-2017 13:31:24
  • Als het hele kerkplein goed wordt ingedeeld kunnen er veel meer auto's staan voor de piek momenten. Verder eventueel nog wat plaatsten op de loswal. Met parkeerborden aangeven dat vreemde ook weten waar je kunt parkeren. Zeker de sporthal bezoekers.
    27-12-2017 22:11:13
  • Ook in deze, graag overleg met de gemeente betreffende parkeerplaatsen op eigen grond van Vivendi. Ik ben het volledig eens met Perry Peeters dat de knelpunten rondom het parkeren idd ligt aan het gedrag van mensen. Wij komen dat nl. dagelijks tegen, denk hierbij ook aan het zwerfafval. Grootste parkeerproblemen liggen m.i. bij de school (misschien kiss-and-ride maken voor school), de sporthal en de kerk bij evenementen en avondwake.
    27-12-2017 18:47:59
  • Er is meer dan genoeg parkeerruimte in de Hapse kern. Denk hierbij aan Willem Alexanderlaan, Den Bekker, Bij Egelantier, Kerkplein, Sporhal, Raadhuisplein, Marijkeplein, tegenover Posthoorn en de Loswal. Bij de sporthal zou ik voorstellen de parkeervoorziening wat op te rekken op het groene parkje. Op de Loswal zou het handig zijn deze zo in te richten dat dit terrein geschikt gemaakt wordt als uitvalbasis voor parkeren, wanneer in het centrum evenementen zijn. Bij evenementen op de Loswal kan voldoende geparkeerd worden in het centrum. Ik ben het eens met de heer Egelmeers dat de parkeermogelijkheden aan de Kerkstraat niet moeten worden uitgebreid. Komt ook de uitstraling niet ten goede; kan beter.
    22-12-2017 11:45:28
  • Voor de verkeersveiligheid ben ik zeker geen voorstander van het parkeren langs de Kerkstraat. Dit leidt in mijn ogen voor onoverzichtelijke situaties. Met het gunstiger indelen van het Kerkplein en extra voorzieningen op de Loswal zouden we al een heel eind komen.
    20-12-2017 20:01:21
  • Betreffende de parkeergelegenheden denk ik dat deze er al voldoende zijn. Soms met evenementen is er wat ruimte te kort. Dit voornamelijk bij de sporthal, echter kan het parkeerterrein voor de Kerk anders en functioneler ingericht worden. Bij het Marijkeplein vooraan waar al een aantal parkeerplaatsen zijn kan dit eventueel uitgebreid worden. En dan is er nog de Loswal, hier zijn ook parkeerplaatsen die vaak (meestal) niet allemaal bezet zijn. Hier zou ook meer gebruik van gemaakt kunnen worden. Parkeerplaatsen voor de deur, ben ik geen voorstander van, dit omdat er dan wellicht auto's van vreemden recht voor je huis komen te staan, dit beperkt ook je zicht. Ervanuit gaande dat als dit een optie is (waar ik niet vanuit ga, aangezien er genoeg andere mogelijkheden zijn), er contact wordt opgenomen met de bewoners van de woningen waar ze deze parkeerplaatsen voor de woning willen gaan plaatsen.
    20-12-2017 19:13:58
  • Op zich denk ik dat de parkeerproblemen niet zo heel erg groot zijn in het algemeen. Alleen als er in de sporthal iets te doen is of met een drukke kerkdienst geeft het problemen aan de Beerseweg en kerkplein. Het kerkplein is op dit moment heel onlogisch ingedeeld. Hier is gemakkelijk een multifunctioneel plein van te maken, ook de Beerseweg kan veel smaller gemaakt worden bij de oprit naar de Kerkstraat, waardoor er veel vrije plaatsen gecreeerd kunnen worden. Aan de Kerkstraat geen parkeerplaatsen ivm de veiligheid met overstekende voetgangers/spelende kinderen enz.
    20-12-2017 19:00:49
  • De enige knelpunten die ik zie rondom het parkeren hebben te maken met gedrag van mensen, niet met de inrichting van de buitenruimte. We hebben meer dan genoeg parkeerplaatsen in Haps. Heel af en toe kun je je favoriete plekje niet gebruiken. Liever wat meer groen dan nog meer parkeerplaatsen.
    19-12-2017 16:07:36
  • Ik ben niet helemaal tegen langsparkeerplaatsen, als deze maar niet voor een woning worden gelegd! Ik hoop dat dit (wanneer er toch voor wordt gekozen) met de aanwonenden wordt gecommuniceerd. Er is echter weinig ruimte om dit niet voor woningen te doen denk ik. Ik ben van mening dat je het kerkplein veel functioneler kunt inrichten, zodat er meer mogelijkheden zijn om te parkeren. Ook met het Marijkeplein kun je veel meer dan wat het nu is. Er is weinig functie behalve dat er in sommige weekenden een activiteit is. Wanneer dit plein verhard Is, dan is er bij pieken dus ook meer parkeermogelijkheid. Zelf zou ik er ook voor kiezen om voor op de loswal meer parkeerplekken te maken, om mensen vanaf daar (bij Duits lijntje) al wandelend naar het hart van het dorp te sturen. Er zou dan ook een informatiepunt kunnen komen waarop een plattegrond te zien is met alle horecagelegenheden en andere voorzieningen.
    12-12-2017 11:08:00
  • In een 30 Km zone is er geen dubbele op/af rit van Kerkstraat naar Beerseweg meer nodig. Voeg de oprit toe aan het kerkplein voor meer parkeerplaatsen. Meer parkeerplaatsen voor de Sporthal is absoluut nodig. zie ook wat Kristel hierover schrijft.
    12-12-2017 8:21:44
  • Vergeet inderdaad de parkeermogelijkheden aangrenzend aan D’n Egelantier niet (inrit De Schans), zoals aangegeven dhr. Peeters. Parkeren bij De Loswal is noodzakelijk in de toekomst, zie onderwerp 2A. Is er een mogelijkheid om extra geschakelde parkeerplaatsen te creëren tussen de plantaanbomen van Weemen? Hoe staan zij hiertegenover?
    10-12-2017 13:47:07
  • De sporthal geeft met bordjes aan waar bezoekers kunnen parkeren, echter wordt hier géén gebruik van gemaakt. Erg frustrerend als je je auto niet bij je huis kan parkeren. Dus een betere parkeerplaats aanduiding voor de sporthal of een andere plek voor hun aanwijzen. Ook mensen die een begrafenis of avondwake willen bijwonen hebben vaak geen plek dat vind ik persoonlijk diep triest.
    7-12-2017 20:39:18
  • graag wil ik er nog even op wijzen dat er ook rond de kapsalon, D'n egelantier en het Hops kwartierke duidelijke pieken zijn in het parkeren, waarbij er 'wildgeparkeerd' wordt. ter hoogte van de kerk en het kerkhof zou er een aantal parkeerplaatsen kunnen komen, mits natuurlijk de bewoners tegenover daar niets op tegen hebben. er zou een groene wegversmalling gebruikt kunnen worden (zoals bijvoorbeeld in groeningen) om de parkeerzones aan te geven.
    7-12-2017 20:17:59

Plaats een reactie